2023. július 1-jétől kezdődően a kifizetőhelyekről az egészségbiztosító nyilvántartást vezet. A kifizetőhelyek nyilvántartása – a foglalkoztatók kifizetőhelyi minőségével összekapcsoltan – közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül [a következő felsorolás d) pontja kivételével].
A társadalombiztosítási kifizetőhelyek nyilvántartása az alábbi adatokat tartalmazza:
- a kifizetőhely neve, székhelye, adószáma,
- a kifizetőhelyi feladatokat ellátó szervezet neve, székhelye, adószáma (ha a kifizetőhelyi feladatokat a foglalkoztató helyett más látja el),
- a kifizetőhelyi feladatok ellátásának (iratőrzésnek) helye,
- a kapcsolattartóként kijelölt személy (kifizetőhelyi ügyintéző) neve és elérhetőségei,
- a kifizetőhely létesítésének napja,
a kifizetőhely megszűnésének napja.
A digitalizációs intézkedések hatása a kifizetőhely további feladatellátására
A 2023. július 1-jén bevezetésre kerülő új, elektronikus adatszolgáltatás csak az első lépcsőfok volt a digitalizáció szélesebb köre felé. A digitalizáció, és az elektronikus ügyintézés adta lehetőség magában foglalja a további, még papaíralapú nyomtatványok használata szükségességének felülvizsgálatát.
Ezen felülvizsgálat egyik eredménye, hogy KPE 200 számú „Segélyezési egyéni lap”, a KPE 210 számú „Gyermek ápolása címén igénybe vett táppénz nyilvántartási pótlap”, valamint a KPE 220 számú „Segélyezési egyéni lap (pótlap)” elnevezésű nyomtatványok papír alapú vezetése 2024. április 1-jétől nem kötelező, azon társadalombiztosítási kifizetőhelynek, amely az Ebtv. 79/B. § (4) bekezdése szerinti havi adatszolgáltatását .xml előállításával teljesíti.
Fontos azonban, hogy az a kifizetőhellyel rendelkező foglalkoztató, amely nem .xml előállításával teljesíti a havi adatszolgáltatását, nem mentesül az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz folyósításáról az egyénenkénti nyilvántartás papír alapú vezetése alól. Így esetükben a KPE 200 számú „Segélyezési egyéni lap”, a KPE 210 számú „Gyermek ápolása címén igénybe vett táppénz nyilvántartási pótlap”, valamint a KPE 220 számú „Segélyezési egyéni lap (pótlap)” elnevezésű nyomtatványokon továbbra is köteles vezetni.
Ezen az úton haladva, a társadalombiztosítási kifizetőhelyek adminisztratív terheinek csökkentése érdekében további egyszerűsítés, digitalizáció biztosan várható még a feladatok ellátásában.
(Cikkünket teljes terjedelmében a Társadalombiztosítási és Bérszámfejtési Módszertani Szemle júniusi számában olvashatják)